Hej alla! Jag har nyligen hört om de nya reglerna för underhållsplanering som infördes 2024 och undrar hur de påverkar våra krav och rutiner. Är det några stora förändringar jämfört med de tidigare standarderna, och vilka anpassningar tror ni att vi måste göra för att följa dem? Jag är särskilt nyfiken på hur det kommer att påverka tidsplaner och dokumentationskrav. Finns det någon som har hunnit anpassa sina processer och kan dela sina erfarenheter?
top of page
bottom of page
De nya reglerna för underhållsplanering https://www.xn--svenskunderhllsplan-cxb.se/ innebär flera viktiga uppdateringar. En stor förändring är att det nu ställs högre krav på riskbaserad planering, där man måste identifiera och prioritera kritiska komponenter baserat på deras sannolikhet för fel och potentiella konsekvenser. Detta innebär att företag behöver investera mer tid i analys och datainsamling för att skapa mer robusta planer. Dessutom har kraven på digital dokumentation skärpts. All underhållsdata måste vara lättillgänglig och följa nya standardiserade format. Jag tror att detta kommer att bidra till bättre insyn och kvalitet, men det kan också innebära ökade initiala kostnader för implementeringen av nya system.
Helt klart är att förändringarna kan kännas överväldigande, men jag ser också stora möjligheter för förbättrad effektivitet. Jag håller med om att riskbaserad planering nu står i centrum. Det innebär att vi behöver uppdatera våra analysverktyg och utbilda personalen i hur man genomför riskbedömningar på ett mer strukturerat sätt. Ett annat krav är mer frekventa revisioner av underhållsplanerna. Tidigare kunde vi revidera dem årligen, men nu rekommenderas en kvartalsvis genomgång för att säkerställa att riskerna alltid är korrekt bedömda. En positiv aspekt är att dessa regeländringar uppmuntrar proaktivt underhåll, vilket i slutändan kan minska oväntade driftstopp och spara pengar. Hur har ni andra tänkt hantera övergången till de nya dokumentationskraven?